Lip 18

6 zasad tworzenia tekstów, które podbiją serca czytelników

Piszesz teksty do Internetu i zastanawiasz się, czy trafiają one w oczekiwania Twoich odbiorców? Zapoznaj się z kilkoma prostymi wskazówkami, przeanalizuj swoje dotychczasowe teksty i wprowadź zmiany, które przysporzą Ci nowych, wiernych czytelników.

Tworzenie tekstów do Internetu rządzi się nieco innymi prawami niż pisanie powieści, pamiętnika czy listu, jednak przyciągnięcie uwagi czytelnika wcale nie musi być trudną sztuką. Wystarczy zastosować się do poniższych rad, by poprawić jakość swoich tekstów i tworzyć ciekawy oraz wartościowy kontent, który wzbudzi żywe zainteresowanie odbiorców.

1. Tytuł kluczem do sukcesu

Tytuł jest podstawowym elementem tekstu. To właśnie tytuł przesądza o tym, czy czytelnik zainteresuje się tym, co się pod nim kryje, czy na podstawie tytułu uzna tekst za nieinteresujący i go zignoruje. Oczywisty, nudny tytuł nie zachęca do lektury, dlatego postaraj się, aby czytelnik widząc tytuł tekstu poczuł się zaintrygowany i zechciał zaspokoić swą ciekawość poprzez lekturę tekstu. Atrakcyjny tytuł to taki, który jest zwięzły, nieoczywisty, a nieraz nawet prowokujący.

2. Pisz krótko

Ludzie nie lubią rozwlekłych tekstów i nie czytają ich w całości, a zaledwie 20% ich treści. Dlatego im krótszy tekst stworzysz, tym większa szansa na to, że czytelnicy przeczytają go od początku do końca. Staraj się w miarę możliwości skrócić swój tekst do absolutnego minimum, pisz zwięźle i jasno formułuj przekazy.

3. Operuj konkretem

Unikaj ogólników, tzw. „lania wody” i wyświechtanych frazesów, które nic nie wnoszą. Skup się na faktach, przytaczaj konkretne przykłady i dane statystyczne – to zwiększa wiarygodność przekazu. Zawrzyj w kilku słowach to co jest istotne z punku widzenia czytelnika i zaserwuj mu skondensowane informacje w ciekawej formie.

4. Zachowaj hierarchię

Pisz zgodnie z zasadą „odwróconej piramidy”, czyli najpierw przekazuj te informacje, które są najistotniejsze i stopniowo przechodź do szczegółów, kończąc wątkami pobocznymi. Umieszczając najważniejsze informacje na początku, zwiększasz szanse, że odbiorcy je sobie przyswoją. Na koniec pozostaw te, których ewentualne pominięcie nie zaburzy poprawnego przekazu Twojej wiadomości.

5. Urozmaicaj tekst wizualnie

Unikaj długich form w postaci jednolitych bloków tekstu. Internauci zazwyczaj nie czytają całego artykułu, a jedynie skanują tekst wzrokiem, wyłapując najistotniejsze dla nich informacje. Dlatego dziel tekst na części, wprowadź chwytliwe śródtytuły, stosuj wypunktowania, najważniejsze części tekstu wyróżniaj stosując pogrubienie tekstu i nie zapomnij o grafice. Często to właśnie ciekawe zdjęcie zachęca do kliknięcia w artykuł i przeczytanie go. Jeśli przytaczasz dane liczbowe przedstaw je w formie wykresu bądź ciekawie zaprojektowanej infografiki, wówczas zostaną lepiej zapamiętane.

6. Zmotywuj czytelnika

Napisanie tekstu wymaga poświęcenia czasu, a nikt nie chce pisać na marne, dlatego warto zachęcić czytelników do dyskusji na dany temat. Zapytaj co sądzą o poruszonym problemie, zachęć do przestawienia swojej opinii – być może zainspiruje Cię to do stworzenia kolejnego tekstu z uwzględnieniem innego punktu widzenia.

Miłego dnia dla Was

O autorze

Zostaw Opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *